
Nedávno spuštěný projekt ve Virginii představuje největší využití elektrických školních autobusů jako baterií pro energetickou síť (tzv. vehicle-to-grid, V2G) ve Spojených státech amerických. Tato iniciativa, kterou vede společnost Dominion Energy, se zaměřuje na využití flotily elektrických školních autobusů k ukládání a dodávání elektřiny zpět do sítě, čímž pomáhá vyrovnávat poptávku po elektřině a zvyšovat stabilitu sítě.
Projekt zahrnuje více než 135 elektrických školních autobusů, které slouží 25 školním okresům po celé Virginii. Tyto autobusy mohou nejen přepravovat studenty, ale také fungovat jako mobilní baterie, které se mohou dobíjet mimo špičku, například v době, kdy je přebytek solární energie, a poté tuto energii zpětně dodávat do sítě během odpolední a večerní špičky. Tento systém umožňuje snížit zátěž na síť v době nejvyšší poptávky a zároveň nabízí školním okresům možnost získat dodatečný příjem z poskytování energetických služeb.
Ekologické a ekonomické přínosy
Přechod na elektrické školní autobusy přináší řadu výhod, včetně zlepšení kvality ovzduší a snížení emisí. Podle odhadů může jeden elektrický autobus nahradit emise rovnající se odstranění 5,2 osobních aut z provozu. Kromě toho projekt očekává, že se výrazně sníží emise skleníkových plynů, a to o více než 1 600 tun oxidu uhličitého, 1 100 kg oxidu uhelnatého a 1 960 kg oxidů dusíku. To přispívá ke zlepšení kvality vzduchu a pozitivním zdravotním dopadům pro studenty i řidiče autobusů.
Výhody technologie Vehicle-to-Grid (V2G)
Technologie V2G (vehicle-to-grid) umožňuje elektrickým školním autobusům fungovat jako záložní zdroje energie pro elektrickou síť, když nejsou v provozu. Každý autobus je vybaven obousměrným nabíječem, který umožňuje nejen nabíjení baterie, ale také vybíjení energie zpět do sítě. V tomto projektu mohou autobusy během pracovního dne poskytnout až 50 kilowatthodin (kWh) a během nepracovního dne až 111 kWh energie, což znamená, že flotila 135 autobusů může poskytnout až 15 000 kWh za den během školního provozu a až 29 970 kWh za den, když nejsou v provozu. Tato kapacita je obzvláště užitečná během špiček spotřeby nebo v případě výpadků proudu, kdy autobusy mohou fungovat jako mobilní elektrárny a poskytovat potřebnou energii.
Závěr
Dominion Energy a její partneři tímto projektem ukazují cestu k budoucnosti, kde mohou školní autobusy sloužit nejen jako dopravní prostředky, ale také jako důležité prvky energetické infrastruktury. Tento inovativní přístup nabízí model pro ostatní státy a komunity, které hledají způsoby, jak integrovat čisté energie a posílit své elektrické sítě.
Zdroj: PJM Inside Lines, Canary Media, School Bus Fleet, Dominion Energy