"Elektromobily jsou méně ekologické než spalovací auta, protože jejich "výfuk" je v uhelné elektrárně."

- Někdo z davu
Zčistajasna.cz
Zčistajasna.cz
Redakce
1.09.2024

Naše odpověď:

Ano, je pochopitelné, že si mnoho lidí myslí, že elektromobily nejsou ekologičtější, protože elektřina pro jejich provoz často pochází z fosilních paliv, především z uhlí. Avšak tento pohled je zjednodušený. Elektromobily jsou efektivnější v přeměně energie na pohyb, mají nižší emise během celého životního cyklu a s rostoucím podílem obnovitelných zdrojů v energetickém mixu se jejich ekologická výhoda neustále zvyšuje.

1. Efektivita elektromobilů vs. spalovacích motorů

I když některé elektrárny stále spalují uhlí a vytvářejí emise CO2, je důležité si uvědomit, že elektromobily jsou daleko efektivnější ve využívání energie než vozidla se spalovacími motory. Automobily s vnitřním spalováním ztrácí velkou část energie obsažené v palivu ve formě tepla. Jen asi 20-30 % energie z benzínu nebo nafty je skutečně využito k pohonu vozidla, zatímco u elektromobilů je tato účinnost mezi 80-90 % při přenosu elektrické energie na pohyb kola​.

To znamená, že i když elektřina pro EV pochází z uhelné elektrárny, celková efektivita přeměny energie z fosilního paliva na pohyb elektromobilu je stále vyšší než u spalovacího motoru.

2. Diverzifikace zdrojů energie

Argument o „výfuku v uhelné elektrárně“ přehlíží skutečnost, že energetické mixy se celosvětově mění. V mnoha zemích, včetně těch s vysokým podílem uhelných elektráren, se stále více využívají obnovitelné zdroje energie jako solární, větrná a vodní energie. To znamená, že postupem času se podíl emisí spojených s výrobou elektřiny pro elektromobily snižuje​.

Například v Evropě a v některých částech Spojených států jsou již obnovitelné zdroje jedním z hlavních dodavatelů elektřiny. Elektromobily tak čím dál častěji jezdí na čistou energii, což výrazně snižuje jejich uhlíkovou stopu.

Můžeme se společně podívat na český energetický mix, který lze živě sledovat zde. Pro zjednodušení jsme zde vložili obrázek z března roku 2024, aby ukázal na hodnoty, které jsou relevantní pro jarní období.

3. Emise během životního cyklu

Dalším faktorem, který je třeba zvážit, je celkový životní cyklus vozidel. Studie ukazují, že i když se do úvahy vezmou emise z výroby baterií a elektrické energie, elektromobily mají během celého životního cyklu nižší uhlíkovou stopu než automobily se spalovacími motory. Emise spojené s těžbou, rafinací a spalováním fosilních paliv pro tradiční vozidla jsou významné a často převyšují emise z výroby a provozu elektromobilů​.

Navíc, jak se technologie baterií zlepšuje a výrobní procesy se stávají ekologičtějšími, rozdíl v emisích mezi EV a tradičními auty se ještě více prohlubuje ve prospěch elektromobilů.

Níže je konkrétní výpočet pro Tesla model Y, kdy porovnává nabíjení ze solárních panelů a bateriového uložiště, nabíjení z běžné sítě vůči spalovacímu autu a to pro energetický mix Evropy a Francie. Tyto údaje jsou v jednotkách gram CO2 na jednu ujetou míli.

Moe

Zdroj: Tesla Impact Report

4. Budoucí trendy v energetice

S rostoucím tlakem na dekarbonizaci energetiky se očekává, že podíl obnovitelných zdrojů bude nadále růst. To znamená, že i když dnes některé elektromobily mohou být napájeny z uhelných elektráren, tento podíl bude klesat. Elektrifikace dopravy proto hraje klíčovou roli ve snižování celkových emisí skleníkových plynů, protože podporuje přechod na čistší zdroje energie.

Přesný výpočet ekologičnosti

‭Podle‬‭ této studie‬‭ roce 2022 dosáhly průměrné odhadované‬‭ skutečné emise CO2 nových‬ vozidel hodnoty 337 gramů na míli, což je nejnižší zaznamenaná hodnota v historii. Po přepočtu na‬ kilometry to odpovídá přibližně 209,2 gramů CO2 na kilometr. Tato hodnota představuje‬ největší roční zlepšení emisí CO2 a spotřeby paliva za posledních devět let.‬

‭ Je tedy důležité si pamatovat hodnotu 209,2 gramů CO2 na kilometr. Pokud ale chytrý‬ majitel elektromobilu nabíjí za nejnižších cen (bez využití uložení do baterie), dokáže se dostat na hodnoty 32 až 52 g CO2‬ na kilometr, což je 6,5x až 4x méně. Jelikož v této době pojede přibližně z 70 % až 80 % na‬ obnovitelné zdroje a maximálně na 20 % až 30 % na energii z uhlí nebo plynu. Tyto hodnoty‬ může majitel elektromobilu ještě trochu snížit, pokud si nainstaluje fotovoltaickou elektrárnu.

Závěr

I když se argument, že elektromobily mají „výfuk v uhelné elektrárně“, může zdát na první pohled logický, ve skutečnosti je tento pohled zjednodušený a neúplný. Elektromobily jsou již dnes často čistší než auta se spalovacími motory a s přechodem na obnovitelné zdroje energie se jejich ekologická výhoda bude pouze zvyšovat. Přechod na elektromobilitu je tedy důležitým krokem k udržitelnější budoucnosti.

Zdroj: MIT Climate Portal a CleanTechnica