"Elektromobil je pouze přestupná stanice z spalovacího auta, kde elektromobily nahradí vodík."

- Někdo z davu
Zčistajasna.cz
Zčistajasna.cz
Redakce
1.09.2024

Naše odpověď:

Ano, je pochopitelné, že lidé si myslí, že elektromobil je pouze přestupná stanice od spalovacího auta k vodíkovým vozidlům. Vodík je často považován za palivo budoucnosti díky jeho schopnosti rychle se doplňovat a potenciálně delšímu dojezdu. Avšak realita je mnohem složitější a ukazuje, že elektromobily na baterie (EV) jsou daleko praktičtější a efektivnější volbou v porovnání s vodíkovými auty.

1. Nízká účinnost energetického přenosu

Jedním z hlavních důvodů, proč elektromobily na baterie převyšují vodíková auta, je vyšší účinnost v přenosu energie. Vodíková auta trpí značnými ztrátami během celého procesu. Když je elektřina použita k výrobě vodíku prostřednictvím elektrolyzy, ztrácí se asi 33 % původní energie. Následně se vodík musí stlačit, skladovat a dopravit, což vede k dalším energetickým ztrátám. V samotném vozidle se vodík opět přeměňuje na elektřinu pomocí palivového článku, což přidává další ztráty. Celkově vodíková auta využijí pouze asi 33 % původní energie získané z obnovitelných zdrojů, zatímco zbytek (67 %) se ztrácí během celého procesu​. CleanTechnica

Na druhé straně, elektromobily na baterie jsou daleko efektivnější, pokud jde o přenos energie. Elektrická energie je přímo uložena v baterii vozidla s minimálními ztrátami během nabíjení a využívání. To znamená, že EV mohou využít přibližně 77 % energie z původního zdroje, což je mnohem lepší výsledek ve srovnání s vodíkovými vozidly​. CleanTechnica

2. Vyšší náklady a náročná infrastruktura

Dalším klíčovým faktorem jsou náklady. Vodíková auta, jako například Toyota Mirai a Hyundai Nexo, stojí okolo 50 000 až 60 000 USD, což je podstatně více než mnoho bateriových elektromobilů. Tyto vysoké náklady jsou způsobeny nejen drahou výrobou vodíku, ale i materiály potřebnými pro palivové články. Kromě toho je infrastruktura pro vodík omezená a její rozšiřování je extrémně nákladné. Pro plnohodnotnou podporu vodíkových vozidel by bylo třeba vybudovat zcela novou síť vodíkových čerpacích stanic a infrastrukturu pro přepravu vodíku, což je mnohem nákladnější než rozšiřování stávajících elektrických sítí a nabíjecích stanic pro EV MIT Climate Portal

3. Ekologické výzvy

Vodíková technologie čelí také environmentálním výzvám. Většina současného vodíku je vyráběna ze zemního plynu, což vede k emisím oxidu uhličitého (CO2). I když existuje možnost vyrábět „zelený vodík“ za použití obnovitelných zdrojů energie, je tento proces nákladný a energeticky méně efektivní. Naproti tomu, pokud jsou bateriové elektromobily napájeny elektřinou z obnovitelných zdrojů, poskytují ekologicky šetrnější alternativu s nižšími emisemi během celého životního cyklu vozidla​ MIT Climate Portal

Závěr

I když vodíková auta mají své výhody, jako je rychlejší doplňování paliva a potenciálně delší dojezd, jejich celková nízká energetická účinnost, vyšší náklady a potřeba nové infrastruktury z nich činí méně praktickou volbu než elektromobily na baterie. Pokroky v technologii baterií a rozšiřující se nabíjecí infrastruktura podporují rozvoj elektromobilů jako udržitelnější a efektivnější varianty pro budoucnost automobilové dopravy.

Zdroj: MIT Climate Portal a CleanTechnica