"Elektromobily jsou nebezpečné, protože hoří"

- Někdo z pojišťovny
Zčistajasna.cz
Zčistajasna.cz
Redakce
3.09.2024

Naše odpověď:

Ano, je pochopitelné, že lidé si myslí, že elektromobily jsou nebezpečné, protože mohou hořet. Avšak s příchodem nových typů baterií, jako jsou lithium-železo-fosfátové (LFP) a sodíkové baterie, se tato obava výrazně snižuje. Tyto nové technologie baterií jsou méně náchylné k požárům a přinášejí vyšší bezpečnost než tradiční lithium-iontové baterie obsahující nikl, mangan a kobalt (NMC). Kromě toho, statistiky jasně ukazují, že elektromobily jsou méně náchylné k požárům než vozidla na benzín nebo hybridy.

LFP baterie: Bezpečnější a stabilnější volba

Lithium-železo-fosfátové (LFP) baterie, známé také jako LiFePO4 baterie, jsou stále populárnější díky své stabilitě a bezpečnosti. Na rozdíl od NMC baterií, které mohou při poškození zažít tzv. „termální únik“ (thermal runaway), což vede k přehřívání a potenciálním požárům, LFP baterie mají mnohem vyšší tepelnou stabilitu. Konkrétně, LFP baterie mají tepelnou stabilitu až do teploty kolem 270 °C, zatímco NMC baterie vykazují riziko termálního úniku při teplotách již kolem 210 °C​.

LFP baterie neobsahují kobalt ani nikl, což jsou prvky, které mohou uvolňovat kyslík při vysokých teplotách a tím zvyšovat riziko požáru. Díky tomu jsou LFP baterie mnohem bezpečnější volbou pro elektromobily, zejména v situacích, kde je požadována vyšší odolnost a stabilita, jako je tomu v případě veřejné dopravy nebo komerčních vozidel, která často nabíjejí a vybíjejí své baterie​.

Sodíkové baterie: Naděje pro budoucnost

Sodíkové baterie, zatím ve fázi vývoje, představují další bezpečnou alternativu k tradičním lithium-iontovým bateriím. Jednou z hlavních výhod sodíkových baterií je, že nepoužívají drahé a vzácné materiály, jako jsou kobalt nebo nikl, což nejen snižuje náklady, ale také riziko požárů. Sodík je chemicky stabilnější a méně reaktivní než lithium, což znamená, že baterie vyrobené na bázi sodíku mají nižší tendenci hořet i při vysokých teplotách nebo při poškození​.

Statistické srovnání: Pravděpodobnost požáru

Pokud jde o pravděpodobnost požáru, statistiky ukazují, že elektromobily jsou ve skutečnosti méně náchylné k požárům než tradiční vozidla se spalovacími motory nebo hybridními vozidly. Podle analýzy od AutoInsuranceEZ, která zkoumala data z National Transportation Safety Board (NTSB) a dalších zdrojů, bylo zjištěno, že na 100 000 prodaných vozidel došlo k přibližně 3 475 požárům u hybridů, 1 530 u spalovacích vozidel a pouze 25 u elektromobilů​.

To znamená, že hybridní vozy jsou nejvíce náchylné k požárům, následované spalovacími auty, zatímco elektromobily mají nejnižší počet požárů na počet prodaných vozidel.

Další studie zveřejněná na Electrek potvrzuje, že spalovací vozidla jsou až 100krát náchylnější k požárům než elektromobily. Data ukazují, že v roce 2020 došlo k více než 215 000 požárům u spalovacích vozidel ve srovnání s pouze 52 případy požárů elektromobilů​.

To znamená, že navzdory obavám je skutečné riziko požáru u elektromobilů ve skutečnosti nižší než u tradičních vozidel se spalovacími motory.

Závěr

Zatímco starší typy baterií v elektromobilech mohou představovat určité riziko požáru, nové technologie jako LFP a sodíkové baterie toto riziko výrazně snižují. Tyto baterie jsou stabilnější, méně náchylné k hoření a představují bezpečnější alternativu pro moderní elektromobily. Jak se tyto technologie nadále vyvíjejí a data ukazují na nižší rizika požáru, můžeme očekávat, že budoucí elektromobily budou ještě bezpečnější a spolehlivější.

Zdroj: Popular Science, Electrek, Kelley Blue Book, Eco Lithium Battery, Lithium Battery Tech, Keheng Battery.