"Naše rozvodná síť v bytovém domě není připravena, aby každý v něm nabíjel elektromobil. Jak všichni začnou nabíjet, tak nám vyhoří rozvodná skříň."

- Někdo z davu
Zčistajasna.cz
Zčistajasna.cz
Redakce
6.02.2022

Naše odpověď:

Ano, když přecházíme ze spalovacích vozů, kde tankujeme desítky litrů za minutu a pak slyšíme u elektrických aut a superchrgrech, které mají výkon až 300kW, tak si představíme jaká to bude zkáza, když takhle bude nabíjet každý obyvatel domů. Vždyť to ten elektrický kabel v zemi shoří ne? Přece naše síť to nemůže utáhnout?

Jenže, majitel elektromobilu nepotřebuje natankovat desítky kilowattů za minutu, ani vlastně za hodinu. A ani nechce. Hlavním důvodem je, že jej zajímá životnost baterie jeho vozu. A také naivně věřím, že je ohleduplný vůči ostatním v domě. A i kdyby ne, tak první argument a obava z předčasné výměny akumulátoru v budoucnu jej motivuje k pomalému nabíjení. Jelikož životnost baterii jednak pomáhá se držet v rozmezí baterie mezi 20% a 80% a zároveň pomalé nabíjení je pro baterie mnohem méně zátkující.

Pokud SJM v domě se rozhodne, že připraví elektromobilům i to nejméně náročné nabíjení na síť a to jednofázové 10 A (2,4 kW) připojení, tak elektromobil může nabíjet 13 až 15 km za hodinu. Přijde vám to pomalé? Pokud však přijedete v 18:00 z práce a připojíte elektromobil do zásuvky a pak ráno v 7:00 s ním vyjede dále, tak získal za noc 13 hodin nabíjení a tedy až 195 kilometrů. Pokud vezmeme v potaz, že průměrný denní nájezd v roce 2020 byl v Evropské uni 35km a v Česku pojišťovny odhadují průměrný nájezd mezi 5000 a 10 000km denně tedy cca v průměru 20 km denně.

Z tohoto výpočtu vyplývá, že z běžné zásuvky, kdy majitel Tesla 3 (baterie 75kWh) dojede domů s 20% baterie (15kWh) a z běžné zásuvky si dobije 31kW za noc, tak druhý den má 68% baterie na nájezd minimálně 150 – 195km a tedy 4x více než je evropský průměr a cca 8x více než je odhadovaný český průměr.

A co cesta na dovolenou?

Ale co když potřebuju na dovolenou a nabít do plna? Musím začít nabíjet rychleji? Ne, není třeba. Je dost pravděpodobné, že den před dovolenou jste najeli dejme tomu 30km. A také, že jste zase měli přes noc elektromobil v zásuvce. Takže, jste den před ním nabíjeli na 68% a dejme tomu, že 10% jste projezdili, tak když dáte auto do zásuvky znovu na další den, tak dostanete znovu o cca 41% (31kWh) více a tedy si jej nabijete do plna za dvě noci.

Takže bez jakékoliv změny chování při nabíjení z běžné zásuvky:

  • Vždy budete mít nabito okolo 80%, protože častěji vás auto samo odpojí od nabíjení, než že byste měli málo nabito
  • Budete mít dostatek na to urazit denně 150km aniž byste řešili nějaké super rychlé nabíjení

Vyhoří tedy kabel, když všichni budou nabíjet?

Asi Vás zklamu, ale NE, nevyhoří. Je to stejná obava, jak byste se báli, že když začnou všichni večer prát (2,3kW) anebo vařit (7kw), tak vyhoří rozvodná skříň.